למידה חוץ כיתתית – למה זה כל כך חשוב?

רבות נכתב על מאפייניה של מסגרת הלמידה האופטימלית, על העקרונות המנחים אותה, ועל מצבים ואופני למידה שמעודדים הפנמה ממשית וארוכת טווח של מידע, בנייה כללית וספציפית של ידע, רכישה ושיפור כישורי חיים, ופיתוח כישורים קוגניטיביים וחברתיים.

מחקרים רבים שנעשו בתחום  הלמידה החוץ כיתתית ,הביאו להתפתחותן של אסכולות חינוך שונות דוגמת החינוך האנתרופוסופי, המביא לידי ביטוי עקרונות מהותיים כמו למידה המתקיימת באמצעות הפעלת כלל החושים, אינטראקציה עם הסביבה ופיתוח דמיון חופשי ויצירתיות בדרך של משחק, יצירה ואמנות.
בדומה למחשבה   האנתרופוסופית  גם החינוך בשיטת מונטסורי דוגל בעקרונות דומים ואף מדגיש את חשיבות חופש הבחירה וחופש הפעולה של הילד ואת פיתוח יכולותיו המוטוריות.

מערכת החינוך בפינלנד,המהווה דוגמא ומופת למערכת חינוך איכותית, פיתחה והטמיעה עקרונות למידה מתקדמים המשלבים דרכי למידה מגוונות הכוללים למידה חווייתית על דרך ההתנסות והעשייה. התוצאות וההישגים של הלמידה על פי עקרונות אלו הוכחו כטובים וכמשמעותיים הרבה יותר לעומת הלמידה על דרך ההקשבה והספיגה הפאסיבית של מידע.

לאור כל אלה, סביבת למידה חוץ כיתתית, כמו גם למידה חוץ גנית, הן בהחלט בגדר חובה ולא נחשבות למותרות.
הדבר נכון בכל גיל והעקרונות תקפים לילדים בגיל הגן כמו גם לסטודנטים באוניברסיטה.

 

חיבור לנושא הקיימות והסביבה 

לכל אלה מתווסף היבט חשוב ביותר של למידה במרחב הפתוח, והוא החיבור של התלמידים לנושא הקיימות והסביבה – נושא שהמודעות לחשיבותו העצומה הולכת ומתפשטת ברחבי העולם.
כיום, אחד מתפקידיה החשובים של מערכת החינוך הוא הטמעת נושא הקיימות בדורות הבאים כבר מגיל צעיר, הקניית הרגלי חיים וכלים התומכים בשמירה על הטבע והסביבה, שימוש נכון במשאבים ושמירה על איזון אקולוגי.

בנקודת החיבור הזו, נכנסת לתמונה החברה "גילי אשל – פיסול סביבתי", חברה ותיקה, הפועלת שנים רבות בישראל ומחוצה לה בתחומי האמנות, החינוך והקיימות ומסייעת בידי מוסדות חינוכיים, ציבוריים, עסקיים וקהילתיים לחזק את הקשר אל הסביבה ואל סביבת הלמידה, הקהילה והמרחב הפתוח.  .

 

יתרונות של למידה מחוץ לכיתה

סביבות למידה חוץ כיתתיות  והשתתפות התלמידים בהכנתן וביצירתן  הן ישומן המעשי של הלימוד החוויתי :

  • במובן הפיסי –
    המעבר משהייה בחלל סגור בין ארבעת כתלי הכיתה , שבתוכו מערך קבוע של שולחנות, כסאות ולוח, אל מרחב אחר ושונה, דינמי יותר ושובר מסגרת.
    מרחבי למידה חוץ כיתתיים מהווים סביבת לימוד אלטרנטיבית  שבה יכולים התלמידים לחוות באופן בלתי אמצעי ובאמצעות חושיהם חוויות שהיו מוגבלות בפניהם בין ארבעת כתלי הכיתה המסורתית . התלמידים יחוו שלל חוויות ומראות הנחווים מהמחייה, הנוף והמרחב הפתוח .  סביבה זו מדמה באופן מוצלח יותר את סביבת החיים האמיתית והטבעית ומעודדת פיתוח ושיפור של מגוון כישורים ומיומנויות הנדרשים בעולם האמיתי. 
  • מבחינת החוקים והכללים הנהוגים במסגרת הלמידה המסורתית –
    שבהם נדרשים התלמידים לשבת במקום אחד, המובילה מצידה פעילות שהיא בעיקרה פסיבית מצד התלמידים.  הציפייה שכל יושבי הכיתה יבצעו את אותה הפעילות ואת אותן המשימות במשך אותו פרק זמן, וכלה בחלוקת התפקידים הברורה והמוגדרת, לפיה המורה הוא המחזיק בידע ועליו להעביר אותו לתלמידים באופן אקטיבי, ואילו שומעיו , התלמידים,  הינם פסיביים. 
  • במובן החברתי והאינטראקטיבי –
    הישיבה הסטטית בכיתה מגבילה מעצם טבעה את הפעילות ,העבודה הקבוצתית או את החיבור הבלתי אמצעי בין התלמידים .  מטבע הדברים הישיבה הפחות מאורגנת והפחות "נשלטת " מחוץ לכיתה תיצור חיבורים וקשרים בלתי פורמאליים שאינם מוכוונים ומאורגנים על ידי בעל הסמכות – המורה. הלמידה החוץ כיתתית תתרום לאינטראקציה פתוחה ומשוחררת בין התלמידים, ולהיכרות מעמיקה יותר בין כל חברי הכיתה.  
  • מבחינת הפעילות הפיזית והימנעות הלימוד הנשען על היצמדות למסכים בכיתה המסורתית , מציעה הסביבה החוץ כיתתית אלטרנטיבה פעילה הנשענת על תנועה , חוויה ולמידה המתקיימת באמצעות שלל החושים . אופן למידה זה מהווה כאמור משקל נגד מאזן אל מול פעילויות השגרה הנעשות בכיתה הסגורה. 

 

מטרות למידה חוץ כיתתית

למידה בחוץ מאפשרת, בראש ובראשונה, מעבר של התלמידים מלמידה פאסיבית לאקטיבית ומעניקה לכל ילד את ההזדמנות לבחור מבין כמה אפשרויות את אופן הפעולה הרצוי לו ולחוות את הלמידה כדבר מהנה, במקום אילוץ המוכתב עבורו בצורה נוקשה.

פעילות מהנה וחווייתית מאפשרת למידה שאינה מנותקת מהסביבה ומתבצעת בתוך הקשר רחב יותר.  מהתלמידים נדרשת הפעלה של כישורים רבים במקביל, בדרך להשגת מטרה אישית או משותפת שהוגדרה על ידי המורה או המדריך.

הפעילות והלמידה החוץ כיתתית תיצור חיבור טבעי ועמוק יותר בין התלמיד לבין נושאי הלימוד. הלמידה הבלתי אמצעית במרחב הפתוח תתרום לזכירה טובה יותר של החומר הנלמד, תפעיל ותגרה את סקרנות התלמיד ותגביר  את המוטיבציה ללמידה.

למעשה, מטרות הלמידה מחוץ לכיתה הן פועל יוצא של היתרונות שפורטו עד כה:

  • המחשה והקניית הקשר לחומר שנלמד בצורה תיאורטית בכיתה, ותיווך בינו לבין הדרכים השונות בהן הוא בא לידי ביטוי באופן מעשי בחיי התלמיד.
  • הפעלה רב-חושית מתוך שימת לב למראות, צבעים, צלילים, ריחות, טעמים ומרקמים שונים, המעודדת פיתוח של קשב ומיקוד ומסייעת בהשגת שקט פנימי והפגת מתחים.
  • הפעלה מוטורית ופיתוח יכולות גופניות.
  • עידוד לפעולה עצמאית, ליצירתיות ולנקיטת יוזמה.
  • שיפור כישורים חברתיים וראיית האחר.
  • העמקת הקשר עם הטבע והסביבה והטמעת הבנה של הקשר בין האדם לסביבתו.

 

רתימת הסביבה החוץ כיתתית ללמידה

על מנת ליהנות משלל היתרונות הללו ולמקסם אותם, חשוב שהמורה או האדם המוביל את הפעילות ישמור על איזון בין מתן יד חופשית וחופש פעולה לתלמידים, לבין הנחייה והכוונה שלהם בתוך מסגרת של נושא מסוים, הגדרת מטרות ברורה ומסגרת כללים לפעולה.
גם בבתי ספר וגנים שבהם האפשרות לצאת אל מרחבי הטבע והמרחב החיצוני מוגבלים , יש דרכים ליצור מרחבים חוץ כיתתיים יצירתיים וצבעוניים, הנותנים מקום לעבודה משותפת ,מלאכת כפיים, פעילות גופנית, שהייה במרחב הפתוח וחיבור עם הטבע המצוי.   .

 

אם גם אתם מעוניינים בשדרוג חוויית הלמידה והעשרתה ורוצים לפתוח עולם חדש של אפשרויות ליצירת קשרים בין-אישיים ולחיזוק הקשר עם הסביבה, אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לייעוץ והכוונה ולתכנון ובנייה של מרחב למידה יצירתי וחווייתי בהתאם לצרכים שלכם, לנתוני השטח ולתקציב.

צרו קשר:

בטלפון: 052-269-2135  |  באימייל: gilieshel2@gmail.com  |  בהשארת פרטים בטופס הפנייה באתר

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן