מרחבי למידה פתוחים

מרחבי למידה פתוחים – כיתות חוץ

שיתוף הילדים בעיצוב ובניית הסביבה הלימודית תאפשר לתלמידים להטביע את חותמם האישי על הסביבה הפיזית ובכך תסייע בהידוק הקשר וחיזוק ההזדהות של התלמיד לסביבת לימודיו. בניית מרחבי למידה פתוחים ע"י התלמידים תגבש את קהילת המשתמשים: התלמידים, הצוות חינוכי והקהילה עצמה.

שיתוף שוויוני ככל שניתן, של התלמידים בתכנון ובבנייה עצמית של המרחב הלימודי תעזור בהתאמת בית הספר לייחוד והלימודי וזהותו הקהילתית. התוצר הבנוי ישקף את הקשר שבין החזון הפדגוגי – תאורטי לבין עבודת התלמידים בשטח. תכנון משותף של התלמידים וצוות בית הספר ליצירת פינות ישיבה עבור צוותים קטנים, מרחבי קריאה אינטימיים וספריות חוץ מפוסלות בחצר בית הספר עשויים ל"שבור" את הקונוונציה והאינטראקציה המקובלת המתקיימת (בכיתה הרגילה) בין תלמיד למורה ובין תלמיד לתלמיד.
הלמידה החוץ כיתתית במרחבים צבעוניים אינטימיים ומזמינים תוביל למפגש שוויוני ובלתי פורמאלי בין התלמידים השונים. המפגש במרחב הפתוח עשוי לפוגג מתחים ולהעניק גם לתלמיד השונה והחריג אפשרויות אמיתיות להשתלבות ולהעצמה אישית.
עיצוב מרחבי למידה בבית ספר יכלול מתקנים, משחקים ועזרי לימודי שונים שתוכננו תוך מחשבה על היבטים ארגונומיים וחוויית משתמש נכונה. ארגונם ותכנונם הנכון של האובייקטים יותאם לגילאים השונים ויאפשר ישיבה מודולארית.

מהם היתרונות של לימוד בחוץ?

  • בריאות – בעקבות מגפת הקורונה הבינו רבים את היתרונות הבריאותיים של למידה באוויר הפתוח. לימוד במרחבים פתוחים מאפשר לילדים ולמורים ללמוד בצורה קלה ונעימה יותר ללא חשש מהידבקות. סכנת ההדבקה הכרוכה בשהיית תלמידים בכיתות סגורות והמחסור של כיתות לימוד בשל חלוקה לקפסולות, גרמו לכך שהלימוד מחוץ לכיתה הקונבנציונלית הפך לאלטרנטיבה בריאה וטובה בהרבה מלמידה מקוונת ושהייה ארוכה מול מסכי מחשב.
  • פיצול כיתות – כיתת חוץ מאפשרת לבית הספר לפצל כיתות רגילות. כלומר, קיימת אפשרות לחלוקת הכיתה הגדולה ( 30-40 תלמידים) לשני חצאי כיתות ובכך להיטיב את איכות הלמידה הנעשית בפורום קטן יותר: יש התאמה ברורה וחד משמעית בין איכות הלמידה הנעשית בכיתות גדולות ובין לימוד המתקיים בצוותים או בחצאי כיתות קטנות יותר. כיתות חוץ מאפשרת להנהלת בית הספר לערוך פיצול של הכיתה הגדולה. מלמידה הנעשית בכיתה קטנה נשכרים התלמידים, צוותי ההוראה וההורים . 
  • צביון בית ספר – יתרונות פיזיים, אסתטיים וחברתיים : ניתן לבנות ולעצב את כיתת חוץ באופן גמיש המותאם ייחודית לרוח, לצביון ולחזון הבית ספרי הספציפי של כל בית ספר. כיתת החוץ היא מקום מעוצב , אקספרסיבי ושמח בתוך מרחב בית הספר ומשמשת גם כמקום מפגש והתכנסות בלתי פורמאלי לתלמידים בהפסקות. כיתת חוץ מוצלחת מהווה מוקד פיזי משמעותי במרחב הפתוח של בית הספר .
  • למידה חושית – למידה בחוץ נעשית באמצעות החושים ובדרך של התנסות ישירה. מחקרים מראים שלמידה בכיתת חוץ מאפשרת הקשבה וצפייה המסייעות בהתפתחות ההקשרים הנחוצים להבניית ידע.
  • שיפור מוטיבציה – לימוד בכיתת חוץ מהווה תמריץ ללמידה מכיוון שהלמידה  נעשית מהנה וחווייתית.
  • שיפור בהישגים הלימודיים – מחקרים מראים על קשר הדוק בין למידה המתקיימת בכיתת חוץ ובאוויר הפתוח לבין שיפור בהתפתחות הקוגניטיבית של התלמיד. במבחנים שונים נמצא שממוצע הציונים של תלמידים שהתנסו בלימוד בכיתת חוץ גבוה יותר לבין תלמידים הלומדים בשיטות לימוד קונבנציונליות. המחקרים מצאו שיפור מובהק בהישגים הלימודיים של התלמידים הלומדים בחוץ.
  • התנהגות חיובית – לימוד בכיתת חוץ עוזר בשיפור ההתנהגות של התלמידים והפחתת הפרות משמעת. למידה בחוץ עוזרת בהפחתת אלימות וונדליזם. בית הספר עצמו הופך למקום חם ביתי ומשמעותי יותר עבור התלמידים וכך גם פוחתות ההיעדרויות והחיסורים מהשיעורים.
  • שינוי היחס כלפי הסביבה – למידה חוץ כיתתית יכולה לתרום לפיתוח אחריות חברתית וסביבתית, סובלנות , סבלנות תוך הנחלת ערכים סביבתיים ונושאי קיימות .
  • למידה ספונטנית – לימוד בכיתת חוץ מעורר את החוש הטבעי ללמידה ספונטנית וטבעית.
  • מעודד שימוש בכל החושים – למידה בחוץ מפעילה את כל החושים ומעודדת יצירתיות וסקרנות.

 

האם ניתן לשלב את תכנית הלימודים הקבועה בכיתת חוץ?

הפעילות הלימודית בכיתת חוץ יכולה לשמש להוראת נושאים שונים ומגוונים מתוך תוכנית הלימודים. למידה מחוץ לכותלי הכיתה המסורתית יכולה להתאים למקצועות רבים: מתמטיקה, אזרחות, הוראת שפה (עברית ושפות נוספות) ועוד. רצוי שצוות ההוראה יבחר מתוך תוכנית הלימודים את הנושאים המתאימים ביותר מדעי הטבע, גיאוגרפיה, ספורט ועוד. חשוב לתכנן את הלמידה בהתאם למאפייני התלמידים – גיל התלמידים, מספר התלמידים, היבטים חברתיים ועוד.

כיתות חוץ הפכו לחלק אינטגרלי מהמערך הפדגוגי בבתי ספר רבים בישראל וברחבי העולם, היתרונות שלהן, גרמו למשרד החינוך לתקצב את הנושא ולהשקיע מחשבה רבה בתחום. משרד החינוך מקדם למידה חוץ כיתתית מתוך הכרה בתרומה החשובה בהקמת תשתיות פיזיות ללימוד בחוץ באמצעות פיתוח תכנים מתאימים והכשרת המורים לניצול התשתיות הללו.

אם ברצונכם לשמוע עוד על שילוב נכון של כיתות בחוץ בבית הספר, אשמח אם תפנו אליי למידע נוסף בטלפון: 052-2692135 או שתצרו קשר כאן.

 

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן