עיצוב סביבת למידה – יתרונותיהם של מרחבי למידה מעוצבים

מאפייניה החיוביים והאיכותיים של הסביבה בה אנו חיים ומתגוררים יכולים לעודד בקרבנו מעורבות ופעילות חיובית. כך גם היפוכו של דבר: סביבה מחוסרת אסתטיקה , מזוהמת ושמאפייניה דכאניים עלולה לעורר פאסיביות ולדכא פעולות חיוביות .
כשם שסביבת המגורים הפרטית שלנו הינה שקטה מגירויים, מרעשים ומהסחות דעת, תסייע לנו לקיים אורח חיים מאוזן, כך גם עיצוב בית ספר, עיצוב כיתת לימוד, או עיצוב מרכז למידה שנעשה באופן מושכל הלוקח בחשבון את כלל המשתנים החשובים המשפיעים על הלמידה, ייצר סביבה תומכת למידה.
כך, לעיצוב המרחב הפתוח של בית הספר יש תרומה משמעותית וחשיבות רבה בהכנסת גיוון ויצירתיות אל תהליכי הלמידה וחיבורם לטבע ולקהילה.
מרחבי החוץ של בית הספר יכולים לאזן את אופני הלמידה המסורתיים הנהוגים בכיתות הלימוד ולאפשר מעורבות גבוהה יותר של התלמידים בתהליך הלמידה. הדבר נעשה בזכות חופש הפעולה והמרחב שהוא מעניק להם, לצד נגישות גבוהה למתקנים שונים ואביזרי לימוד פעילים. לתלמידים ניתן החופש לבחור ולהשתמש בהם באופן בלתי אמצעי ולהעשיר את התכנים הנלמדים.
חשוב לציין , שכאשר התלמידים נוטלים חלק בהעלאת רעיונות , בתכנון , בעיצוב ובבניית והמתקנים באופן מעשי הם הופכים לשותפים פעילים בחיי בית הספר המעודדת ומעוררת את אחריותם לנעשה בו.

עיצוב סביבות למידה – שיקולים חשובים

אופני למידה שונים :

  • תהליך הלמידה שונה בין אדם לרעהו. יש אנשים שזקוקים לסביבה שקטה ונטולת הסחות דעת כדי להתרכז ומעדיפים ללמוד לבד, ויש כאלה שלומדים טוב יותר בקבוצה, תוך כדי הפעלה של הגוף ואינטראקציה מלאה עם סביבתם. באותה מידה, יש מי שלומד טוב יותר באמצעות קריאה של חומר, וחזרה עליו בסיכום ובכתיבה ויש מי שמצליח להטמיע את החומר הנלמד כשהוא מועבר באופן חזותי, צלילי, או מבוטא באמצעות יצירה ועבודה עם הידיים. לכן, משימת עיצוב סביבה לימודית צריכה לקחת בחשבון תכנון מרחב שמספק מענה ואמצעים לסוגי למידה שונים, בו כל ילד יוכל למצוא את המקום המתאים והנח לו ביותר ושניתן יהיה לשלב בו פעילות אינדיבידואלית וקבוצתית כאחד.
  • לחיבור תהליך הלמידה להקשרים רחבים של סביבה וקהילה יש חשיבות בפיתוח כישורים קוגניטיביים , מוטוריים וחברתיים. הקשרים רחבים אלו יכולים לסייע לתלמיד בהקניית ידע וכישורים הניתנים ליישום במציאות הסובבת אותו. סביבת למידה המתוכננת ונבנית מתוך מחשבה מעמיקה, היא למעשה הביטוי הפיסי והמוחשי, המאפשר לשלב בין הידע הנלמד לבין המציאות.
    חינוך לערכים כגון נתינה ,עזרה לזולת, עשייה למען הקהילה, שיתוף פעולה והתחשבות הדדית כמו גם דאגה לנושאי קיימות ושמירה על הסביבה יישארו בגדר רעיון בלבד, אם יילמדו רק באופן תיאורטי ולא ייתמכו בעשייה ופעילות מעשית. סביבת למידה אשר נבנית יחד עם התלמידים מחומרים ממוחזרים, שמאפשרת עבודה קבוצתית, ביצוע משימות למען מטרה משותפת, ואשר מקצה מקום ייחודי ללמידת כישורי חיים או לפיתוח מיומנויות כגון מלאכת יד, גינון, בישול וכד' – הופכת את הרעיון למציאות ואף מגבירה את המוטיבציה ללמידה ומעודדת את התלמידים לנטילת חלק פעיל בה.
    סביבת עבודה מתוכננת ומעוצבת כראוי המשולבת במחשבה ותכנון פדגוגי ,תעורר רכישת ידע ועשויה לשפר באופן משמעותי את מיומנויות הלמידה כמו קריאה וכתיבה, חשבון, שפה, או כל תחום לימודי אחר, כאשר יש אמצעים מגוונים ומעוררי סקרנות להטמעתם, במסגרת סביבת הלמידה.

נגישות ואפשרות לפעולה עצמאית ללא צורך בעזרה :

  • גנים ובתי ספר מעוצבים ונבנים על ידי מבוגרים, שלעיתים עלולים לעצב אותם ברוח תפיסתם ונקודת מבטם ולשכוח שהיא שונה מאד מנקודת מבטם של הילדים שבעבורם היא מיועדת.
    חשוב לזכור, שעל מנת שילד ייהנה ויפיק את המקסימום מסביבת הלמידה, עליה להתאים לממדיו הפיזיים ,להתאים לשפתו ודימוייו החזותיים , ובאותה עת גם חדשנית , מעוררת סקרנות ומעודדת לפעילות .
  • סביבת הלמידה תעוצב ותאוכלס בכסאות ושולחנות המותאם למידת הילדים , מדפי ספרים ומקומות אחסון של חומרי יצירה ומשחקים יהיו נגישים ומזמינים כך שכל ילד יכול לגשת ולקחת בעצמו את מה שליבו חפץ . בסביבת הלמידה יהיו פינות ישיבה נוחות, מתקני משחק רב שימושיים שמאפשרים משחק יצירתי, ועוד.

עיצוב ספריות בתי ספר – דוגמא לחשיבות שיש לעיצוב סביבת הלמידה על התלמידים

ספריות החצר המתוכננות ומיוצרות על ידי חברת "גילי אשל – פיסול סביבתי" הן דוגמא נהדרת לשילוב של התלמידים בתהליך הבנייה, המושתת על חומרים ממוחזרים ואקולוגיים, וליצירת חיבור בינם לבין פינת הקריאה שהיא מעשה ידיהם.
התוצר המוגמר הוא צבעוני, שובה עין המושך אליו ילדים מכל הגילאים לבחור להם ספר כרצונם, לעיין, לקרוא ולהתנתק מהמסכים.
ספריית החצר הממוקמת במרחב הפתוח במקום מוצל, משלבת את היתרונות של שהייה במרחב הפתוח, הנאה מפינת ישיבה זמינה וצבעונית , אלמנט משחקי חווייתי ויצירתי המעורר את הסקרנות הטבעית ואת יצר החקירה והלמידה, וכל זאת מבלי להזדקק להנחיות והוראות מטעם צוות בית הספר .

זמינותם ונגישותם של הספרים, המוצעים באופן בלתי אמצעי לכל ילד, מעודדים הרגלי קריאה מגיל צעיר ומסייעים להפוך את הקריאה בספרים לחלק משגרת היום.
בספריית החצר ניתן לקיים למידה חוץ כיתתית המשולבת בתוכנית הלימודים כמו "שעת סיפור", למידה עיונית ומעשית המתקיימת בצוותים או "חונכות אוריינית" שבה תלמידים בוגרים חונכים את התלמידים הצעירים מהם ברכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה .

אם אתם מעוניינים בהמחשה וברעיונות נוספים לגבי קשת האפשרויות של מרחבי למידה סגורים ופתוחים, אנו, צוות חברת "גילי אשל – פיסול סביבתי", מזמינים אתכם לקבל הצצה ראשונית באמצעות האתר שלנו ולהתוודע אל עולם שלם של אפשרויות הוראה ולמידה מחוץ לכתלי הכיתה.
אנו מתמחים בעיצוב ויצירת מרחבי למידה אקולוגיים ופעילים בתחום מזה שנים רבות .

מוזמנות ומוזמנים ליצור עמנו קשר בכל שאלה ונשמח לתאם פגישת היכרות ויעוץ ולתכנן עבורכם מרחב למידה המתאים לצרכיה הלימודיים והסביבתיים של בית הספר שלכם . ניתן לפנות אלינו:
בטלפון ובווטסאפ : 052-269-2135 | באימייל: gilieshel2@gmail.com | בהשארת פרטים בטופס הפנייה באתר.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן