מהי טביעת רגל אקולוגית?

טביעת רגל אקולוגית, הינה המונח המבטא את ההשפעה של האדם על הסביבה שלו. כלומר, הרעיון המבוטא  בטביעת רגל אקולוגית מביא בחשבון גורמים שונים כמו צריכת מזון, אנרגיה, מים, אדמה ומשאבים טבעיים אחרים, כמו גם פליטת פחמן ומזהמים אחרים. למעשה, זו הדרך להעריך את ההשפעה הכוללת של האנושות ומעשיה על כדור הארץ.

המונח "אקולוגי" מתייחס לאינטראקציה בין אורגניזמים וסביבתם, בעוד שהמונח "טביעת רגל" מתייחס  לסימן שהותירה פעילות אנושית. חישובי טביעת הרגל האקולוגיים מתבצעים על ידי השוואת טביעת הרגל האקולוגית של יחידים, קהילות או מדינות ליכולת הביולוגית הזמינה של כדור הארץ, בה ניתן לאמוד האם רמות הצריכה הנוכחיות הן ברות-קיימא בטווח הארוך.

צמצום טביעת רגל אקולוגית של האדם כרוך לעתים קרובות באימוץ שיטות ידידותיות לסביבה יותר, כגון חיסכון באנרגיה, הפחתת פסולת, שימוש במשאבים מתחדשים וכן צמצום הצריכה. על ידי הבנה עמוקה וחשיבה על טביעת הרגל האקולוגית של האדם, ניתן לפעול למען מערכת יחסים מאוזנת יותר עם עולם הטבע.

לכן, הבנת טביעות הרגל האקולוגיות חשובות על מנת להתמודד עם האתגרים שמציבה פעילויות אנושיות על פני כדור הארץ ולאמץ שיטות המקדמות סביבה בריאה ומאוזנת יותר לדורות הבאים.

 

טביעת רגל אקולוגית- השלכות

לאחר הבהרת המונח :  טביעת רגל אקולוגית, חשוב להבין כי הבנת מהותה של טביעת הרגל האקולוגית היא בעלת משמעויות  מרחיקות לכת הן על הסביבה והן על החברה. טביעת הרגל האקולוגית מבטאת ומגלמת שינויי האקלים, אובדן המגוון הביולוגי ודלדול משאבי הטבע.

1. דילדול משאבים- היא הביטוי לצריכת משאבים כמו עצים, מינרלים ודלקים מאובנים שהינם חלק מהגדרת טביעת הרגל האקולוגית. דילדולם  וניצולם הבלתי פוסק של משאבים בלתי מתחדשים גורם ומאיץ את שיבושן של מערכות אקולוגיות. כלומר, השימוש הרב במשאבים אלו גורם להתכלותם המהירה בכדור הארץ .

2. . אובדן המגוון הביולוגי- הרס בתי גידול וניצול יתר של משאבים אשר מביא לאובדן מגוון המינים ושיבוש מערכות אקולוגיות.

3. ייצור פסולת – סילוק הפסולת, לרבות פלסטיק, כימיקלים וחומרים אשר אינם מתכלים, תורם לזיהום של מערכות אקולוגיות.

4. פליטת פחמן ושינוי אקלים- שריפת דלקים מאובנים המשמשת לחשמל ותחבורה מגבירה את פליטת הפחמן ומעצימה את טביעת הרגל האקולוגית. שחרור גזי חממה אלה, תורם באופן משמעותי לשינויי האקלים ולטביעת הרגל האקולוגית. גזי החממה הם גזים הנמצאים באטמוספירה אשר בולעים או מחזירים קרינה תת אדומה הנפלטת מכדור הארץ ובכך תורמים לאפקט החממה.

 

חישוב ומדידה של טביעת רגל אקולוגית

טביעת רגל אקולוגית היא מדד המשמש להערכת השפעת האדם על הסביבה. מדידה זו כרוכה בהערכת דפוסי הצריכה של אוכלוסייה מסוימת וכימות השפעתה על הסביבה. למעשה, היא מודדת את כמות שטח האדמה והמים הדרושים על מנת לספק את המשאבים שאנו צורכים וכן לספוג את הפסולת שאנו מייצרים.

ניתן למדוד טביעת רגל אקולוגית באופן אישי, משפחתי, לאומי או גלובלי. לדוגמה, מדינות עם טביעות רגל אקולוגיות גבוהות מתמודדות לעיתים קרובות עם אתגרים הקשורים למחסור במשאבים, עליה ביוקר המחיה והידרדרות סביבתית. הכרה וטיפול בנושאים אלו חשובים על מנת לפעול ליצירת עתיד בר-קיימא יותר.

 

צעדים לקראת הפחתת טביעות רגל אקולוגיות

צמצום של טביעות הרגל האקולוגיות דורש מאמצים קולקטיביים, הן ברמת הפרט והן ברמת הקהילה. על ידי אימוץ שיטות מסוימות, ניתן להשפיע לטובה על הסביבה:

1. פעולות פרטניות – חיסכון באנרגיה למשל : , שימוש במכשירים חסכוניים באנרגיה המפחיתים את הצריכה באנרגיה. בנוסף, בחירה באפשרויות תחבורה ברות קיימא כמו הליכה, רכיבה על אופניים או שימוש בתחבורה ציבורית אשר מפחיתה בתורה את פליטת הפחמן. כמו כן, הפחתת פסולת באמצעות מיחזור וקומפוסטציה ממלאת תפקיד חיוני במזעור ההשפעה הסביבתית.

2. מאמצים ברמת הקהילה וברמת המדיניות- קהילות יכולות לקדם אפשרויות של אנרגיה מתחדשת כמו אנרגיה סולארית ורוח על מנת לעבור למקורות אנרגיה נקיים יותר. תכנון עירוני בר קיימא, כמו עיצוב שכונות עם שבילי הליכה ידידותיים ושילוב שטחים ירוקים, תורם לצמצום טביעת הרגל האקולוגית. רגולציה ממשלתית קפדנית , תקנות ותמריצים סביבתיים וחינוך סביבתי מתקדם  יכולים גם הם להניע שיטות ברות קיימא בקנה מידה ארצי וגלובלי .

הבנה והפחתת טביעות רגל אקולוגיות היא משמעותית לצמצום האתגרים הסביבתיים העומדים בפנינו כיום. לכן, על ידי הבנת הרעיון, הכרה בהשלכותיו ונקיטת צעדים לקידום הסביבה ונושאי קיימות נוכל ליצור עתיד טוב יותר לעצמנו ולדורות הבאים.

נעים להכיר, "גילי אשל – פיסול סביבתי" פועלת מזה עשרים  שנים בתחומי החינוך, האומנות והקיימות במרחב הציבורי והקהילתי בארץ ובעולם. הדגש במוקד עשייתנו הוא העצמת ילדים, בני נוער ומבוגרים דרך השתתפותם הפעילה ביצירת פסלים ומתקנים סביבתיים.

כמו כן, למשתתפים ניתנת האפשרות להתנסות בפעילות אמנותית לא שגרתית, ליצור במגוון טכנולוגיות ולהפעיל כלי עבודה שונים. החברה בעלת ניסיון רב שנים בהפעלת סדנאות הנעשות בשיתוף מגוון אוכלוסיות וקהלים שונים. הפסלים ותוצרי הסדנאות עמידים ונותרים כך לאורך שנים ארוכות ומשמשים כמתקני משחק וכפסלים סביבתיים אקספרסיביים.

בואו הצטרפו והשפיעו לטובה על הסביבה, צרו איתנו קשר לפרטים נוספים במספר 052-2692135.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן