פעילויות איכות הסביבה לילדים

בעולם בו הטכנולוגיה נגישה זמינה ושימושית, נטיית הילדים להתמקד במסכים ובעולמות הווירטואליים היא מובנית וטבעית. בזמן שהטכנולוגיה מציעה תכנים ווירטואליים והזדמנויות בידור רבות, בה בעת היא גם יכולה להרחיק את הילדים מהטבע ומהסביבה שבה הם חיים. המחסור בחיבור לעולם הטבע הממשי יכולה להוביל לחוסר הבנה ואף אדישות כלפי נושאים סביבתיים בוערים . בזמן שזיהום האוויר, ייצור פסולת, הידלדלות שכבת האוזון ושינוי האקלים הם חלק מהבעיות הגלובליות הדחופות ביותר שעומדות בפני האנושות היום, הידע וההבנה של הדור הצעיר הם מפתח לפתרון ולמניעה של הבעיות הללו בעתיד. 

פעילויות איכות הסביבה לילדים אינן רק דרך להעצים את החיבור של הילדים לטבע, אלא גם כלי משמעותי  לחינוך ולהכשרה של דור המחר להיות מודע יותר לסביבתו ולשמירה על איכות הסביבה בה הוא חי .

 

חשיבות הפעילות בטבע

בעידן הדיגיטלי, מרבית הילדים מסיימים את יומם מבלי להרגיש כלל את האדמה מתחת לכפות רגליהם. הטבע הוא לא רק מקום שבו ניתן לשחק בו, אלא גם סטודיו גדול ללמידה. כאשר ילדים משחקים בטבע, הם למעשה מתמודדים עם מגבלות ,מתנסים בפתרון בעיות ומגלים עקרונות פיזיקליים וביולוגיים. בנוסף, הטבע מציע לילדים את האפשרות להתמודד עם אתגרים פיזיים ומוטוריים , מגביר בקרבם את תחושת הביטחון העצמי הנובעות מהתמודדות עם הטבע באופן ישיר ובלתי אמצעי .

 

הקניית מודעות ואחריות

אחריות סביבתית מתחילה במודעות. כאשר ילדים מתחילים להבין את הקשר בין פעולותיהם לבין ההשפעה על הסביבה, הם יכולים לקבל החלטות מושכלות ומודעות יותר לגבי אופן התנהגותם והתנהלותם בסביבתם. למשל, ילד המבין את החשיבות של מיחזור  יכול להפוך את זה להרגל יומיומי. באמצעות הפעילויות בטבע, ילדים מתחילים לראות את הקשרים בין הצומח, החי, האדם והסביבה, וכך הם מפתחים בקרבם את היכולת להיות אחראיים יותר ומחויבים לסביבתם.

 

הכנה לעתיד

הדור הצעיר של היום יהפוך בקרוב להיות המנהיגים, מקבלי ההחלטות והאזרחים הפעילים של העתיד. ההבנה שלהם לאתגרים הסביבתיים, היכולת שלהם לפעול בצורה מודעת ואחראית, וההבנה שבידיהם הכוח להביא לשינוי אלו הם גורמים קרדינליים להבטחת עתיד ירוק ובריא יותר. לכן, החינוך הסביבתי בילדות הוא לא רק הכנה לעתידו האישי של הילד, אלא גם הכנה של הילד להבנת אחריותו לגבי עתידו של כדור הארץ שלנו.

 

פעילות קיימות לילדים

חינוך לקיימות מתחיל בגיל הצעיר, ולכן חשוב להעניק לילדים את הכלים והידע הנדרשים לפעולות קיימות. הפעילות יכולה לכלול מגוון רחב של פרויקטים ויוזמות, הנוגעות לכל תחום ומקטע של החיים:

  • גינות אורבניות – שיתוף ילדים בגינות קהילתיות לגידול ירקות עוזרת להם להבין את התהליכים של הזרעה, גידול, וקטיף, וכן את החשיבות של חקלאות מקומית ועצמאית.
  • תוכניות אנרגיה מתחדשת – למידה על אנרגיה מתחדשת והשתתפות בפרויקטים סולריים או פעילויות אחרות הקשורות לאנרגיה מתחדשת.
  • מיחזור וניצול מחדש – הקניית מיומנויות בסיווג פסולת מיונה למיחזור או ביכולת לעשות שימוש יעיל בחומרים הניתנים לשימוש חוזר. 
  • הליכה ורכיבה – עידוד פעילות גופנית כמו הליכה או רכיבה על אופניים במקום שימוש בתחבורה ממונעת דלק.
  • הכרת הטבע המקומי – סיורים וסדנאות בפארקים ובשמורות הטבע, על מנת להכיר את הטבע המקומי ולהבין את החשיבות שבשמירה עליו.

כל אחת מהפעילויות הללו יכולה לתמוך בפיתוח ההבנה והתודעה של הילדים לקיימות , ולעזור להם להפוך לאזרחים פעילים ואחראיים שידעו לשלב את העקרונות הללו בחיי היום יום שלהם, כך שיהיו שותפים פעילים בשמירה על הסביבה למען הדורות הבאים.

 

פעילות לילדים וסדנאות באמצעות חומרים ממוחזרים

אחת הדרכים המעניינות והיצירתיות בהן ניתן לשלב את החינוך הסביבתי עם התרבות הוא דרך סדנאות לפיסול סביבתי באמצעות חומרים ממוחזרים וחומרים הניתנים לשימוש חוזר. הסדנאות האלו מלמדות את הילדים לא רק על החשיבות של מיחזור ושימוש חוזר, אלא גם על כך איך ניתן להפוך את ה"זבל" ליצירת אמנות.

בסדנאות אלו, הילדים מגלים את הפוטנציאל הנסתר בפריטים שנזרקים כלאחר יד. בקבוקי פלסטיק, עיתונים ישנים, חוטי ברזל או אפילו גלגלי צמיגים הופכים ליצירות אמנות מרהיבות וייחודיות. בזכות הפעילות הזו, הילדים לא רק לומדים על הסביבה, אלא גם מפתחים מיומנויות יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

בנוסף, הסדנאות מספקות לילדים את ההזדמנות להבין את הערך של חומרים אלו, ואת הכוח המדהים של היצירה לשנות את התפיסה שלנו כלפי חפצים וחומרים שברוב המקרים היינו משליכים וזורקים .  התוצאה היא חוויה חינוכית סוחפת שמגלה לילדים כי הדרך בה אנו מתייחסים לסביבה שבה אנו חיים יכולה להיות יצירתית, משמעותית ומהנה בו זמנית.

בעולם בו הפסולת מהווה בעיה גלובלית משמעותית, השימוש בחומרים ניתנים למחזור או לשימוש חוזר , נעשה חיוני יותר מאי פעם. הסדנאות לפיסול סביבתי משלבות את החינוך הסביבתי עם פיתוח מיומנויות של בנייה ויצירה ומציעות דרך מעשית ומרשימה ללמד את הילדים על אחריות סביבתית.

במהלך הפעלות אלו, הילדים מקבלים הזדמנות להבין כיצד ניתן להשתמש מחדש בחומרים שנחשבים ל"פסולת". הם לומדים לראות את היופי והפוטנציאל בפריטים שנמצאו בדרך לזבל, ומפתחים את היכולת להפוך אותם ליצירות אמנות. זהו למעשה שיעור חי בכך שבכל דבר עשוי להתגלות ערך סמוי נוסף , שעלינו להבין איך למצוא אותו.

הפעילות מסייעת גם בפיתוח חשיבה יצירתית ובעידוד הילדים לחשוב מחוץ לקופסה. הם מתנסים בעבודה עם חומרים שונים ולומדים להתמודד עם אתגרים חדשים בעזרת כלים וטכניקות שונות. בנוסף, הם נעשים מודעים לחשיבותה של האחריות והמעשיות בפעילותם הסביבתית , ומקבלים את ההזדמנות להיות שותפים פעילים בשמירה על הסביבה.

סדנאות פעילות ירוקה הן דרך מעולה לשלב בין חינוך לאמנות לבין חינוך סביבתי, ולהעניק לילדים את הכלים שיאפשרו להם להיות אזרחים מודעים ואחראיים עבור העתיד של כדור הארץ שלנו.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן