גן משחקים טבעי

גן משחקים טבעי – קווים לדמותו 

סקרנות, חיפוש, מחקר ומשחקים הם צרכים בסיסיים של ילדים ומהווים נדבך משמעותי בהתפתחות שלהם לעבר הבגרות והפיכתם למבוגרים תאבי דעת, יצירתיים ובעלי מיומנויות חברתיות מפותחות. 

כיום, בגלל המלאכותיות והסביבה המוגדרת מדי, גני משחקים "סטנדרטים" אינם נותנים מענה הוליסטי לסביבת הילד, וחסרים בהם הממדים של התנסות, צבירת חוויות המפתחות את הדמיון ואתגור היכולות המוטוריות. לעומת זאת, הטבע מציע לילדים, אפשרויות אינסופיות ללימוד, מחקר, משחק והנאה.

מהי חצר משחקים טבעית?

החיבור בין גן משחקים לטבע הוא צעד מתבקש – שילוב המאפשר לילדים להתחבר לטבע בסביבתם הקרובה (גם אם בית הספר נמצא בלב העיר), וזאת באמצעות שתילת צמחים וטיפוח ערוגות, האכלת ציפורים ובע"ח, מעקב אחר עונות השנה והשפעתן על הגן, הרחת הפרחים וריח האדמה ועוד. הטבע מעניק לכולנו מספר רב של מענים לצרכינו היסודיים : אוויר נקי, אור שמש טבעי, צמחייה, מים, צל העצים, מפגש עם חרקים, מגע של גשם, ריח הפרחים ועוד. 

גני משחקים טבעיים מפעילים את כל חמשת החושים, והילדים לומדים ורוכשים קשת של חוויות על ידי שמיעה, ראייה, הרחה, נגיעה וטעימה. גינת משחקים טבעית מהווה תחליף לטבע שאינו מצוי במרבית בתי ספר או בקרבתם.

בני אדם גדלים להעריך את המוכר להם, ואוהבים את מה שהם מתחברים אליו באופן אישי. הטבע הוא אחד מהדברים שחשוב לגדול איתו ולצידו, כמשהו מוכר וכך תתאפשר אינטראקציה חוזרת איתו לכל אורך שנות הבגרות.

כיום, גן משחקים לילדים כולל מגוון מצומצם מאוד של מספר מתקנים סטנדרטיים, שעשויים מחומרים פלסטיים ועונים בדרך כלל, רק ל-3 מיומנויות מוטוריות ספציפיות: גלישה, טיפוס וזחילה. בגנים הללו חסרים אלמנטים טבעיים המשמשים כסביבה משתנה ולא קבועה שעליה הילד יכול להשפיע ואף לשנותה.

מהם העקרונות של תכנון גני משחקים מיוחדים?

  • בנייה בחומרים טבעיים – על מנת לשוות לגן משחקים מראה טבעי ככל האפשר, יש להשתמש במגוון רחב ככל האפשר של חומרים טבעיים: סלעים, עצים וענפים, חלוקי נחל,  שימוש באדמה וחול, בריכות מים, רסק גזם ועוד. החלק המשמעותי והחשוב בגן משחקים טבעי הם הצמחים (עצי פרי או נוי, גינת ירק, שיחים, מטפסים וכו') המספקים סביבה משתנה במהלך עונות השנה.
  • בנייה בחומרים ממוחזרים – רצוי שתכנון הגן יכלול גם פינות המבוססות על חומרים ממוחזרים, כך שהילדים יוכלו להפנים את רעיונות הקיימות, המחזור ושמירה על כדור הארץ. ניתן להשתמש בצינורות ביוב גדולים, צמיגים ישנים, עמודי טלפון ישנים וכו'. 
  • מגוון רחב ככל האפשר של משחקים – גן משחקים טבעי נועד להציע משחקים שונים, המאתגרים לא רק היבטים פיסיים של הילד אלא גם לעודד יצירתיות, דמיון, הפעלת כלל החושים והסקרנות. חשוב שהמשחקים והמתקנים יאפשרו גם פעילות פיזית של כל חלקי הגוף, ויאתגרו את הילד שאינו מעוניין בהכרח לרוץ, לקפוץ ולהשתולל.
  • מותאם למגוון רחב של גילאים – בדרך כלל גני משחקים "סטנדרטיים" מיועדים לטווח גילאים מסוים וניתן לראות חתך גיל מצומצם המשתמש בגן. חצר טבעית צריכה לתת מגוון רחב של היצע ומענה לכל שכבות הגיל. (תינוקות היכולים לזחול בחול, לקטוף עלים, להריח פרחים, ילדים צעירים הנהנים מאופציות פיזיות יותר, בני נוער שיכולים לשבת בצל העצים ומבוגרים המטפלים בגינת הירק או קוראים ספר בפינת הישיבה). הרעיון הוא שכל אדם ובכל גיל, יוכל למצוא את הפעילות האהובה עליו ולהנות בגן מהאלמנטים המתאימים לאופיו ולמצב רוחו.
  • שיתוף הקהילה – אין ספק, ששיתוף הקהילה בתכנון הגן, בנייתו ותחזוקתו הם יסודות חשובים ביותר בהקמת גן טבעי. חשוב ומשמעותי לשתף את הקהילה כבר בתחילת תהליך התכנון בתכנים, הפונקציות והתוצרים שיהיו בו. התחשבות ברצונותיהם של חברי הקהילה ויישומם יהפכו אותם לחלק אינטגרלי מהגן, ובעתיד הם יתרמו מזמנם לשיפור הגן, שמירה על ניקיונו ומניעת ונדליזם. (הרי אף אחד אינו רוצה להרוס את מה שהוא בנה בעצמו). רצוי לשתף את חברי הקהילה עד כמה שניתן, בהקמה פעילה של התוצרים המתוכננים בגן : יצירת שבילים, נטיעת עצים ושתילים, בניית פינות ישיבה, בניית מתקני משחקים וכו'.

מהם היתרונות של גן משחקים טבעי?

  • ניתן להתאים את הגן למטרות הפדגוגיות של בית הספר או הגן.
  • גן טבעי עוזר לפתח את כישורי החיים, המיומנויות המוטוריות והפעילויות היצירתיות.
  • הילד מכיר ביכולתו העצמית להשפיע על סביבתו הקרובה ועל איכות הסביבה בטווח המיידי והארוך.
  • גינון קהילתי מסייע בחיזוק הקשרים בין היחיד לקהילה, ובין האדם לבין האדמה. הגן משמש כמקום מפגש, עוזר בשימורם של שטחים פתוחים או מוזנחים, ומסייע לילדים בהכרת טובה יותר של צמחים ובעלי חיים.
  • המבקרים בגן לומדים באופן חווייתי את הקשרים שבין עונות השנה ולמחזור חייהם של צמחים ובעלי החיים.
  • סביבת הגן מבוססת על משאבים טבעיים שאינם מזיקים לסביבה ובכך הם מפחיתים את ההשפעות הסביבתיות הכרוכות בהקמת גני משחקים "רגילים".
  • גן טבעי יוצר איזון מדויק בין בטיחות הילדים לבין היעדים של פיתוח הכישורים והמיומנויות הפיסיות הדרושות להם.
  • מחקרים מצביעים על הפחתת תופעות של בעיות קשב וריכוז.
  • חסכון כספי ניכר לבתי הספר ולרשויות המתקצבות בניית גנים לילדים במוסדות החינוך ומקומות ציבוריים.

לסיכום – גן משחקים טבעי מציע לילדים בטווח גילאים רחב, יתרונות רבים : טיפוח מיומנויות מוטוריות גסות ועדינות, פעילות פיזית ועידוד ההתפתחות הקוגניטיבית. השהייה בטבע או בסביבה של חצר משחקים טבעית מסייעת גם ככלי טיפולי לשיקום מחלות נפש, מחלות פיזיות והפרעות קשב וריכוז. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה באבחון של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שנובעות כנראה מהחשיפה הארוכה של ילדים למסכים. לסביבת משחק טבעית יש השפעה מרגיעה וחיובית על ילדים ויכולה לעודד צמיחה והתפתחות שלהם הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה הנפשית.

אם ברצונכם לשמוע עוד על גינת משחקים טבעית, אשמח אם תפנו אליי למידע נוסף בטלפון: 052-2692135 או שתצרו קשר כאן.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן